Kenteken overschrijven
Zodra u een motorvoertuig heeft gekocht moet u deze op uw naam zetten, of eigenlijk het kenteken op uw naam schrijven. De RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer) moet namelijk weten dat het voertuig van u is, als u dit niet doet komen namelijk bijvoorbeeld verkeersboetes aan bij de oude eigenaar, maar ook voor de Belastingdienst is het belangrijk dit tijdig te regelen; u krijgt nadat het kenteken op uw naam staat automatisch bericht van de Belastingdienst met het verzoek wegenbelasting te betalen.
Nieuwe kentekenbewijs
In het verleden was het zo dat u met uw papieren kentekenbewijs en overschrijvingsbewijs naar het postkantoor moest, samen met de nieuwe eigenaar, om het voertuig op naam te zetten. Tegenwoordig gaat dit een stuk makkelijker, sinds 1 januari 2014 heeft de overheid de kentekencard geïntroduceerd. De kentekencard is een plastic kaart op creditcardformaat waarop alle belangrijke gegevens staan.
U kunt een kenteken overschrijven bij één van de vele PostNL Postkantoren. U krijgt niet direct een overschrijvingsbewijs mee, maar deze wordt opgestuurd naar het adres waar u volgens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig bent.
Om een kenteken over te schrijven bij één van de 900 PostNL Postkantoren heeft u de volgende documenten nodig:
- Een Nederlands legitimatiebewijs
- Het tenaamstellingsbewijs
- Het overschrijvingsbewijs
Als u geen Nederlands legitimatiebewijs heeft dan dient u zich te wenden tot één van de RDW loketten of servicebalies.
Kosten van een kenteken overschrijven
Het overschrijven van een kenteken is niet gratis, per 1 januari 2014 kost dit € 9,70, bij deze kosten zit de aanvraag van een nieuwe kentekencard in. Het voor het eerst registreren van een voertuig (bij bijvoorbeeld import) zijn de kosten €39,00.