Of beter gezegd: autobezit wordt nog eens zwaarder belast. “Het moet toch ergens vandaan komen”, aldus Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt en deze keer is dat via de wegenbelasting.
Een kleine samenvatting: in Nederland hebben we BPM, een belasting in strijd met Europese wetgeving. En dus moet de BPM eruit, liefst zo snel mogelijk. De “autobrief” zit eraan te komen nu de begroting wordt afgerond en daarin zal duidelijk worden hoe de Nederlandse overheid de komende tijd belasting gaat innen bij de weggebruiker.
Het probleem echter is dat de BPM een de overheid enorm veel geld oplevert. Om het verlies van dit enorme bedrag (zo’n €900.000.000 euro) te compenseren wordt nu overwogen door staatssecretaris Wiebes om de Wegenbelasting te verhogen. De Bovag “is het er in eerste instantie niet mee eens” maar Eckhardt zegt wel begrip te hebben voor het feit dat het kabinet met een sluitende begroting moet komen.
Op de lange termijn (ongeveer 3 jaar) zou de wegenbelasting echter wel moeten zakken volgens Eckhardt, om op die manier mobiliteit voor meer mensen betaalbaar te maken. Tot die tijd mag de autobezitter extra betalen.