De Wegenbelasting logo
AUTOBESTELAUTOMOTORCAMPERHANDELAARSKENTEKENAUTOBUS

Minder profijt lage brandstofprijzen voor dieselrijders



Mensen welke een dieselauto rijden profiteren veel minder van de lage brandstofprijzen op het moment dan mensen met een benzineauto. Het is zelfs zo ver dat mensen die veel kilometers maken voorheen goedkoper uit waren met een diesel, maar nu soms beter kunnen overstappen naar een benzineauto.  


Wegenbelasting

Het is een algemeen geweten dat voor een dieselauto veel meer wegenbelasting betaalt moet worden dan voor een benzineauto, maar dat nadeel wordt dan weer gecompenseerd met dat een diesel veel zuiniger is en de literprijs aan de pomp lager is. Oftewel, wie veel rijdt is bij een bepaald punt voordeliger om een dieselauto aan te schaffen.

Voorbeeld: Als u nu een nieuwe Volkswagen Golf zou kopen zou u tot bijna 25.000 kilometer per jaar kunnen rijden en nog steeds goedkoper uit zijn dan met een zelfde type in diesel. Daarbij is nog niet eens rekening gehouden met de aanzienlijk hogere aanschafprijs van een diesel, mocht die ook nog meegerekend worden zou het omslagpunt nog veel hoger liggen.

Omslagpunt

Dit omslagpunt is door de veel lagere brandstofprijzen de laatste maanden veel hoger komen te liggen. Dit komt onder andere doordat mensen die een diesel rijden minder verbruiken, dus minder liters afnemen en dus minder profiteren van de lage prijs. De veel duurdere wegenbelasting blijft echter hetzelfde. Daarnaast is het ook nog zo dat de prijs van diesel veel minder hard daalt dat de prijs van benzine.

Benzineauto’s steeds zuiniger

Aldus, de Belgische automobilistenbond VAB. Volgens de VAB is er nog een reden waarom de benzinerijder de winnaar is; de afgelopen jaren is de benzineauto veel zuiniger geworden. De afgelopen 5 jaar nam het verbruik van een benzinemotor met 17% af, terwijl een dieselmotor slechts 8% zuiniger is geworden.