Inhoud
De Belastingdienst heeft ruim voor de deadline van maart 2025 een nieuw systeem in gebruik genomen voor de administratie van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Hierdoor kon de belastingheffing op elektrische voertuigen op 1 januari 2025 zonder complicaties van start gaan, aldus de dienst.
Het nieuwe systeem verwerkt de administratie van 11 miljoen kentekens en beheert een jaarlijkse belastinginning van 8,6 miljard euro. Dagelijks verwerkt de Belastingdienst gemiddeld 30.000 mutaties van de RDW, bijvoorbeeld door verkoop, import of uitschrijving van voertuigen.
Verouderd systeem
De vernieuwing was noodzakelijk omdat het oude systeem, ontwikkeld in een programmeertaal uit de jaren 60, niet langer geschikt was om nieuwe wetgeving, zoals de heffing op elektrische auto’s, te ondersteunen. “Hoewel het oude systeem jarenlang goed heeft gefunctioneerd, kon het de modernisering niet bijbenen,” verklaart Wim de Gier, programmamanager bij de Belastingdienst. “Dankzij de succesvolle overgang eind 2024 zijn we 2025 goed begonnen.”
Plaatsvervangend directeur Autoheffingen Elly Zwaan benadrukt dat de aanvankelijke planning uitging van een volledige overgang in één keer. “Daarvoor moesten we echter absolute zekerheid hebben dat dit haalbaar zou zijn. Daarom kozen we ervoor om de invoering gefaseerd aan te pakken. We startten met vrachtwagens, daarna motoren en autobussen, en pas daarna de 9,4 miljoen personenauto’s. Deze stapsgewijze aanpak stelde ons in staat om waardevolle ervaring op te doen en risico’s te minimaliseren.”
Voordelen van het nieuwe systeem
Eind 2024 was 90% van de kentekens succesvol overgezet naar het nieuwe systeem, ruim vóór de geplande deadline van 31 maart 2025. Dit leverde direct voordelen op voor klanten. Zwaan licht toe: “Klanten kunnen nu eenvoudiger machtigingen aanvragen en betalingen uitvoeren via iDeal met een betaalinstructie. Daarnaast is de motorrijtuigenbelasting inzichtelijk in het persoonlijke ‘Overzicht Betalen en Ontvangen’ op MijnBelastingdienst.nl. Zonder extra publiciteit hebben we in één week duizenden betalingen via deze nieuwe online service ontvangen. Dit toont aan hoe gebruiksvriendelijk het systeem is.”
Met het behalen van deze mijlpaal was het grootste doel bereikt: het op tijd starten van de belastingheffing op elektrische voertuigen per 1 januari 2025. “Dankzij het nieuwe systeem en de gefaseerde aanpak konden we de overgang soepel laten verlopen, zonder uitwijkscenario’s,” besluit Zwaan. “Het oude systeem kon deze nieuwe wetgeving niet ondersteunen, maar met de succesvolle implementatie hebben we een uitstekende basis gelegd voor de toekomst.”