Wegenbelasting berekenen 2024 Logo Wegenbelasting berekenen 2024 Logo

Actueel

Actueel

Nieuwspagina
Wegenbelasting in 2025, wat verandert er?
Wegenbelasting in 2025, wat verandert er?9 december 2024InhoudWegenbelasting auto’s op diesel 2025Invoering van het nieuwe belastingtarief voor elektrische voertuigen (EV’s)Emissievrije auto’s (0 g/km CO₂)Zeer zuinige auto’s (≤50 g/km CO₂, zoals PHEV’s)Wegenbelasting voor bestelauto’s gaat omhoogBPM-vrijstelling voor auto’s met grijs kenteken wordt geschraptInflatiecorrectieVerandering in de belasting per provincieHoe kun je je wegenbelasting berekenen voor 2025? De wegenbelasting in 2025 gaat een aantal veranderingen met zich meebrengen. Deze veranderingen zijn onderdeel van de bredere transitie naar verduurzaming van het verkeer in Nederland. De overheid probeert hiermee de overstap naar elektrisch vervoer te bevorderen en tegelijkertijd de CO₂-uitstoot van het wegverkeer te verminderen. Het is goed om in de gaten te houden hoe de wetgeving precies wordt ingevoerd, omdat de details van deze veranderingen kunnen variëren naarmate er meer informatie beschikbaar komt. Wegenbelasting auto’s op diesel 2025 De wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) voor dieselauto’s in Nederland zal in 2025 stijgen als onderdeel van bredere wijzigingen in autobelastingen. Dieselvoertuigen die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten, krijgen een toeslag van 15% bovenop het normale tarief. Dit geldt zowel voor particulieren als voor ondernemers met oude dieselbestelauto’s (ouder dan 12 jaar). Invoering van het nieuwe belastingtarief voor elektrische voertuigen (EV’s) Vanaf 2025 wordt het belastingtarief voor volledig elektrische voertuigen (EV’s) aangepast. Momenteel zijn EV’s grotendeels vrijgesteld van de MRB, maar vanaf 2025 gaan EV-eigenaren wel wegenbelasting betalen. De tarieven voor EV’s zullen echter lager zijn dan voor voertuigen op fossiele brandstoffen, om het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Vanaf 2025 worden de tarieven voor emissievrije personenauto’s en zeer zuinige auto’s aangepast in de motorrijtuigenbelasting (MRB): Emissievrije auto’s (0 g/km CO₂) 2025: Het kwarttarief wordt vervangen door een tariefkorting van 75%. 2026 t/m 2029: De korting wordt verlaagd naar 25%. Vanaf 2030: De tariefkorting vervalt volledig, en er geldt het voltarief. Zeer zuinige auto’s (≤50 g/km CO₂, zoals PHEV’s) Tot en met 2024 blijft het halftarief MRB gelden. In 2025: Het halftarief wordt vervangen door het driekwarttarief. Vanaf 2026: Deze auto’s betalen het voltarief MRB. Let op: Niet alle Plug-in Hybrides (PHEV’s) voldoen aan de grens van maximaal 50 g/km CO₂, wat betekent dat het halftarief niet op alle modellen van toepassing is. Wegenbelasting voor bestelauto’s gaat omhoog Naast de ondernemersvrijstelling voor de bpm verandert het tarief van de motorrijtuigenbelasting (mrb). Per 2025 gaat de mrb voor bestelauto’s van ondernemers met 15 procent omhoog. In 2026 wordt de wegenbelasting met nog eens 6,96 procent verhoogd. BPM-vrijstelling voor auto’s met grijs kenteken wordt geschrapt Uit het Belastingplan 2023 blijkt dat de grijskentekenregeling verdwijnt. Ondernemers met een bestelauto kunnen momenteel bpm-vrij rijden, maar die vrijstelling wordt per 2025 geschrapt. Vanaf dan moet u bpm (belasting) betalen bij aanschaf van een bestelauto op benzine, diesel of gas. Inflatiecorrectie In 2025 worden de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) herzien. Dit kan invloed hebben op het bedrag dat je betaalt, afhankelijk van het type voertuig dat je hebt (personenauto, vrachtwagen, bestelauto, etc.), het gewicht van het voertuig en de provincie waarin je woont. Voor voertuigen met een hoog CO₂-uitstoot kan de belasting omhoog gaan. Het rijksdeel van de MRB-tarieven wordt doorgaans per 1 januari aangepast aan de inflatie. Voor 2024 was deze inflatiecorrectie vastgesteld op 9,9%. Verandering in de belasting per provincie De belastingtarieven verschillen per provincie, dit komt door de provinciale opcenten, en er kan een herziening plaatsvinden van het systeem waarbij provincies meer invloed krijgen op de hoogte van de wegenbelasting. Dit kan zorgen voor grotere verschillen in de wegenbelasting afhankelijk van waar u woont. Hoe kun je je wegenbelasting berekenen voor 2025? U kunt uw wegenbelasting eenvoudig berekenen via de online rekentools op deze website, waarin u het type voertuig, het gewicht, de brandstofsoort en je woonplaats kunt invullen. Ook kunt u de Belastingdienst raadplegen voor de meest actuele informatie over veranderingen in de belastingtarieven. [...]
100.000 LPG-rijders opgelucht: korting op wegenbelasting blijft behouden
100.000 LPG-rijders opgelucht: korting op wegenbelasting blijft behouden8 december 2024De korting op de wegenbelasting voor LPG-rijders blijft voorlopig bestaan. Hoewel er plannen waren om deze regeling per 2026 af te schaffen, heeft Tweede Kamerlid Henk Vermeer (BBB) dit weten te voorkomen met een succesvol amendement, gesteund door een Kamermeerderheid. InhoudBelangrijke besparing voor gasrijdersVermeer: LPG beter voor milieu dan benzineEerste Kamer moet nog instemmenWelke auto’s zijn beschikbaar met LPG?Overweeg een LPG-auto: let op tankstations en prijzenConclusie Belangrijke besparing voor gasrijders LPG-, CNG- en LNG-rijders profiteren momenteel van een aanzienlijke korting op de wegenbelasting, oplopend tot honderden euro’s per jaar. De voorgestelde afschaffing had tot doel gasrijden te ontmoedigen en automobilisten richting elektrische voertuigen (EV’s) te sturen om de CO2-uitstoot te verminderen. Vermeer: LPG beter voor milieu dan benzine Volgens Vermeer zou het schrappen van de korting echter averechts werken. Hij benadrukt dat veel LPG-rijders eerder overstappen naar benzine dan naar een EV, wat juist een negatieve impact op het milieu heeft. In zijn amendement stelt hij:“Door op LPG te rijden in plaats van benzine wordt de uitstoot van CO2 en fijnstof aanzienlijk verminderd. Het afschaffen van de korting zal waarschijnlijk leiden tot een massale terugkeer naar benzine, met meer uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg.” Eerste Kamer moet nog instemmen Met 101 stemmen in de Tweede Kamer is het voorstel aangenomen, wat goed nieuws is voor de circa 100.000 LPG-rijders in Nederland. De regeling is echter nog niet definitief; de Eerste Kamer moet het vernieuwde Belastingplan nog goedkeuren. Mocht dit alsnog mislopen, dan blijft er nog een bijzondere optie: een Toyota op LPG die volledig vrijgesteld is van wegenbelasting. Welke auto’s zijn beschikbaar met LPG? Het aanbod van auto’s met LPG-installaties is momenteel zeer beperkt. Premium merken zoals BMW of Lexus bieden geen voertuigen aan die standaard op LPG rijden. Momenteel zijn het voornamelijk Renault en Dacia die nog auto’s met LPG in hun showrooms hebben staan. Een opvallend voordeel: de goedkoopste nieuwe auto in Nederland rijdt op LPG. Voor €17.500 kunt u al een Dacia Sandero TCe 100 Eco-G met handgeschakelde transmissie aanschaffen. Naast de relatief lage aanschafprijs is LPG ook aanzienlijk goedkoper dan benzine. Overweeg een LPG-auto: let op tankstations en prijzen Als u kostenbewust wilt rijden, kan een Dacia op LPG een uitstekende keuze zijn. Houd wel rekening met de beschikbaarheid van LPG-tankstations in uw regio en controleer de literprijzen. Op sommige locaties betaalt u slechts €0,70 per liter, waardoor het hogere verbruik van LPG ten opzichte van benzine nauwelijks een financieel nadeel oplevert. Conclusie Voorlopig lijken LPG-rijders goed weg te komen, maar de toekomst van de korting hangt nog af van de goedkeuring in de Eerste Kamer. Voor nu kunnen zij opgelucht ademhalen. [...]
Rekeningrijden, vanaf 2030 (plan afgeschaft)
Rekeningrijden, vanaf 2030 (plan afgeschaft)2 december 2024InhoudHoe werkt rekeningrijden?Voordelen van rekeningrijden1. Eerlijkere kostenverdeling2. Minder verkeersdrukte3. Stimulans voor milieuvriendelijk vervoer4. Betere luchtkwaliteit5. Efficiënter gebruik van infrastructuur6. Vervangt vaste belastingen7. Stimulans voor gedragsveranderingDoelStatus in NederlandUpdate: Kabinet zet streep door rekeningrijden Rekeningrijden is een systeem waarbij automobilisten betalen op basis van het gebruik van hun voertuig, in plaats van een vaste belasting zoals de wegenbelasting. De Rijksoverheid noemt het ook wel “Betalen naar Gebruik”. Het idee is om de kosten van autorijden eerlijker te verdelen en tegelijkertijd verkeersdrukte en milieubelasting te verminderen. De huidige wegenbelasting (of motorrijtuigenbelasting), die wij kennen, gaat in 2030 veranderen. Hiervoor komt een kilometerheffing in de plaats. U betaalt dan geen vast bedrag meer, maar u betaalt over de gereden kilometers. De plannen hiervoor moeten nog concreet gemaakt worden. Hoe werkt rekeningrijden? Rekeningrijden is een systeem waarbij automobilisten betalen op basis van het aantal gereden kilometers en soms andere variabelen zoals tijd en locatie. Maakt u zich geen zorgen, alle gegevens worden versleuteld en alleen gebruikt voor de kilometerheffing, om uw privacy te waarborgen. Hier is hoe het werkt: KilometerregistratieHet aantal gereden kilometers wordt geregistreerd via technologie zoals GPS in de auto of andere slimme systemen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van variabele tarieven gebaseerd op: Tijdstip: Rijden tijdens de spits of op drukke tijden kan duurder zijn. Locatie: Op drukke wegen of in stedelijke gebieden gelden mogelijk hogere tarieven. Type voertuig: Vervuilende voertuigen betalen meer dan milieuvriendelijke voertuigen, zoals elektrische auto’s. BetalingAutomobilisten krijgen maandelijks of per kwartaal een factuur gebaseerd op hun gebruik en De betaling kan automatisch worden verwerkt via een gekoppelde rekening. Voordelen van rekeningrijden 1. Eerlijkere kostenverdeling Je betaalt alleen voor de kilometers die je daadwerkelijk rijdt, waardoor het eerlijker is voor mensen die weinig gebruik maken van hun auto. 2. Minder verkeersdrukte Variabele tarieven kunnen het gebruik van drukke wegen en spitsuren ontmoedigen, wat leidt tot minder fil 3. Stimulans voor milieuvriendelijk vervoer Vervuilende voertuigen betalen meer, wat mensen motiveert om over te stappen op schonere alternatieven zoals elektrische auto’s of openbaar vervoer. 4. Betere luchtkwaliteit Minder verkeer en schonere voertuigen dragen bij aan een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en een betere gezondheid. 5. Efficiënter gebruik van infrastructuur Rekeningrijden kan helpen om de bestaande infrastructuur beter te benutten, omdat mensen reizen buiten de spits kunnen plannen. 6. Vervangt vaste belastingen Het systeem kan de motorrijtuigenbelasting en andere vaste belastingen vervangen, wat flexibeler is voor automobilisten. 7. Stimulans voor gedragsverandering Het financiële voordeel van minder rijden kan mensen aanmoedigen om bewuster met hun autogebruik om te gaan. Doel Rekeningrijden is bedoeld om eerlijker kosten te berekenen, verkeersdrukte te verminderen, en vervuiling tegen te gaan door milieuvriendelijk rijden te stimuleren. Het systeem kan de vaste motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) vervangen, waardoor de kosten afhankelijk worden van het daadwerkelijke gebruik van het voertuig. De exacte uitvoering wordt nog uitgewerkt. Status in Nederland Rekeningrijden is nog niet ingevoerd, maar er zijn plannen om het systeem vanaf 2030 te implementeren. De precieze details worden momenteel uitgewerkt, en het systeem zal waarschijnlijk de wegenbelasting vervangen. Wilt u alles lezen over rekeningrijden (betalen naar gebruik)? Bezoek dan de pagina Onderzoeken Betalen naar Gebruik van De Rijksoverheid. Update: Kabinet zet streep door rekeningrijden Het nieuwe kabinet-Schoof lijkt weinig interesse te hebben in het invoeren van rekeningrijden. Een motie in de Tweede Kamer tegen de invoering van een dergelijke regeling, ingediend door Bart Kent (SP), werd gesteund door coalitiepartijen PVV, NSC en BBB. De VVD is de enige coalitiepartij die wel achter het idee van rekeningrijden staat. In 2021 presenteerde kabinet Rutte IV plannen voor een toekomstige kilometerheffing, bedoeld om per 2030 de wegenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) te vervangen. Deze voorgestelde vorm van rekeningrijden zou niet gebonden zijn aan tijd of plaats, wat bijvoorbeeld een spitsheffing uitsloot. Brancheorganisatie RAI Vereniging toonde zich destijds een voorstander, omdat het betalen naar gebruik als eerlijker werd beschouwd. Rekeningrijden was daarnaast bedoeld om de dalende belastinginkomsten door het groeiend aantal elektrische auto’s te compenseren, aangezien deze voertuigen geen brandstofaccijns genereren. Verder hoopte men dat het systeem zou bijdragen aan een lagere CO₂-uitstoot, omdat mensen daardoor mogelijk minder vaak de auto zouden gebruiken. [...]
Wegenbelasting en bpm-vrijstelling voor Oekraïners tot 2025 verlengd
Wegenbelasting en bpm-vrijstelling voor Oekraïners tot 2025 verlengd21 februari 2024InhoudVoorwaarden voor de vrijstellingVoor mensen die al zijn aangemeldNieuwe aanmeldingen De regeling tijdelijke vrijstelling voor mensen die Oekraïne hebben verlaten vanwege de oorlog (‘ontheemden’) is verlengd met 1 jaar. Hierdoor blijven zij de vrijstelling krijgen voor wegenbelasting en BPM onder voorwaarden tot en met 4 maart 2025. Na die datum zijn Oekraïners verplicht een Nederlandse kentekenplaten te voeren. Voorwaarden voor de vrijstelling De regeling tijdelijke vrijstelling wegenbelasting en belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) biedt Oekraïense ontheemden de mogelijkheid om vrijgesteld te worden van deze Nederlandse belastingen. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten de volgende voorwaarden worden vervuld: De persoon is met het betreffende motorrijtuig naar Nederland gekomen. Het motorrijtuig (personenauto, bestelauto of motor) staat ingeschreven in het Oekraïense kentekenregister. Deze regeling is specifiek opgezet om Oekraïense ontheemden die vanwege de oorlog naar Nederland zijn gevlucht te ondersteunen. Voor mensen die al zijn aangemeld De verlenging wordt automatisch toegepast door de Belastingdienst. Er is geen verdere actie nodig. Nieuwe aanmeldingen Het verzoek tot vrijstelling kan schriftelijk worden gedaan. Vermeld in de brief: Naam Adres in Oekraïne Burgerservicenummer (BSN) Verblijfadres in Nederland Het kenteken van het voertuig Stuur deze brief naar: BelastingdienstCAP/Auto, Team vrijstellingsvergunningenPostbus 901214800 RA Breda [...]
To top