Belastingen die u betaalt als bestuurder: wegenbelasting, BPM, bijtelling en brandstofaccijns
In Nederland wordt de automobilist (en tevens personen die een ander motorvoertuig bezitting, met enkele vrijstellingen daargelaten) op verschillende manieren belast door de staat. Dat een auto een (hoop) geld kost weten de meesten al, maar op welke manieren wordt u nou eigenlijk allemaal belast?
In Nederland zijn er diverse autobelastingen, te beginnen met een belasting voor de aanschaf van een auto (BPM), voor het bezit van een auto (wegenbelasting en bijtelling) en voor het gebruik van de auto (brandstofaccijns).
Inhoud
De autobelastingen die u betaalt
In Nederland zit het belastingstelsel ingewikkeld in elkaar, onderstaand leest u samengevat alles over de verschillende autobelastingen en kunt u ook doorklikken naar meer uitgebreide informatie over het desbetreffende onderwerp.
1. Wegenbelasting (belasting op het bezit van een auto)
Autobelasting welke geheven wordt op het bezit van een motorvoertuig. Andere benamingen voor wegenbelasting zijn motorrijtuigenbelasting en houderschapsbelasting. Iedereen die een motorvoertuig bezit en niet onder een vriijstelling valt moet wegenbelasting betalen.
Hoe wordt het berekend?
- Het gewicht van de auto.
- De soort brandstof (benzine, diesel, elektrisch, etc.).
- De provincie waar je woont (vanwege de provinciale opcenten).
Vrijstellingen
Elektrische auto’s zijn tot 2024 vrijgesteld, en oldtimers van 40 jaar of ouder zijn volledig vrijgesteld.
2. Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is een belasting die in Nederland wordt geheven bij de aanschaf, import of eerste registratie van een personenauto, motor of bestelauto. Het is bedoeld om milieuvriendelijker rijden te stimuleren, omdat het bedrag grotendeels gebaseerd is op de CO₂-uitstoot van het voertuig.
Elektrische auto’s hebben momenteel geen BPM (tot eind 2024) om zo de aanschaf stimuleren van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren.
2.1 Vrijstellingen en kortingen BPM
- Elektrische voertuigen: Vrijgesteld van BPM, omdat ze geen CO₂ uitstoten. Meer hierover lees je op de pagina wegenbelasting in 2025, wat verandert er?.
- Hybride voertuigen: Verminderde BPM door lagere uitstoot.
- Oldtimers: Voertuigen ouder dan 40 jaar zijn vrijgesteld.
3. Bijtelling (belasting voor het privégebruik van een auto van de zaak)
Autobelasting welke geheven wordt op het privégebruik van een auto van de zaak (lease-auto). Als u een auto van de zaak heeft en daar ook privé gebruik van maakt moet u een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij uw inkomen optellen (16% voor elektrische auto’s in 2024 tot een drempel, 22% voor andere auto’s).
Elektrische voertuigen en auto’s met lage emissies hebben vaak een lager bijtellingspercentage.
4. Brandstofaccijns (belasting op het gebruik van een auto)
Brandstofaccijns zijn een belasting op het gebruik van een auto of ander motorvoertuig en wordt door de belasting geïnd door middel van accijns op de brandstof. De hoogte van de accijnzen verschilt per brandstofsoort. Elektrisch rijden heeft geen accijnzen, maar dit kan in de toekomst veranderen.
De accijns op brandstof wordt berekend per liter en verschilt per brandstoftype. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid en kan stijgen door inflatiecorrecties of beleidswijzigingen.
Al jaren heeft het kabinet ook plannen voor rekeningrijden (betalen naar gebruik), maar vooralsnog is dit niet van de grond gekomen.
Voorbeelden van accijnstarieven (2024):
- Benzine: ongeveer €0,83 per liter.
- Diesel: ongeveer €0,52 per liter.
- LPG: ongeveer €0,19 per liter.
Deze bedragen zijn exclusief btw. Op accijns wordt btw geheven, wat betekent dat je dubbel belasting betaalt over brandstof.
4.1 Welke brandstoffen hebben accijns?
In Nederland wordt accijns geheven op:
- Benzine (Euro 95 en andere soorten)
- Diesel
- LPG (Liquefied Petroleum Gas)
- Andere fossiele brandstoffen (zoals kerosine en bepaalde industriële brandstoffen).