Het Nederlandse kenteken
Een kenteken is een manier om voertuigen te indentificeren. De kentekenplaat wordt op een voertuig bevestigd en bestaan uit een letter- en cijfercombinatie en een bijbehorend kentekenbewijs. Een kenteken wordt bij voertuigen zoals auto’s, aanhangwagens en motorfietsen gebruikt.
In de meeste landen is een kentekenplaat verplicht, zowel aan de voorzijde als de achterzijde van een voertuig, behalve een aanhangwagen of caravan, deze hoeft alleen een kenteken aan de achterkant te hebben.
Inhoud
Geschiedenis van het kenteken
Al in 1898 introcudeerde Nederland, als derde land in de wereld, een nationale kentekenplaat. Voorgangers waren Frankrijk en Duitsland. Het eerste kenteken bevatte simpelweg het cijfer 1 er werd zo verder geteld, maar het nummer 11 werd overgeslagen (gekkengetal). In 1906 werd dit systeem van kentekenplaten afgeschaft en het laatste uitgegeven kenteknummer is 2065.
In Nederland behoort een kenteken aan een voertuig, als een voertuig verkocht wordt dan wordt moet de verkoper het kenteken overschrijven op naam van koper. Een kenteken opgebouwd uit:
- een kentekenbewijs: een papieren bewijs of een kentekencard;
- een kentekenplaat: nummerplaat ter identificatie die op het motorvoertuig wordt bevestigd.
Het kentekenbewijs (kentekencard) bevat een kentekennummer in combinatie met voertuiggegevens, persoonsgegevens en het chassisnummer van het voertuig.
Uitleg Nederlandse kentekenplaat
Een Nederlands kenteken is opgebouwd uit enkele kenmerken welke de originaliteit waarborgen en duplicaten en/of vervalsing moeilijk maken. In onderstaande afbeelding ziet u waar het kenteken allemaal uit is opgebouwd.
Algemene kenmerken
- Format: Nederlandse kentekenplaten bestaan uit een combinatie van letters en cijfers, zoals
XX-99-XX
. Er zijn diverse volgorden gebruikt sinds de invoering van het kentekensysteem in 1951. - Uniekheid: Elke kentekenplaat is uniek en gekoppeld aan een specifiek voertuig in het RDW-register (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
- Geen heruitgifte: Oude kentekens worden niet opnieuw uitgegeven.
Opbouw van een kenteken
De combinatie van letters en cijfers heeft geen specifieke betekenis, behalve dat sommige letters zoals Q en C lange tijd niet gebruikt werden. Sinds 2021 zijn deze letters wel mogelijk.
Oude systemen:
- Tot 2015 waren er zeven kentekencombinaties, zoals
XX-99-99
of99-99-XX
. - Huidige combinatie:
XX-999-X
.
Soorten kentekenplaten
Er zijn verschillende soorten kentekenplaten in Nederland, afhankelijk van het type voertuig en gebruik:
1. Geel met zwarte letters (standaard)
- Voor personenauto’s, bedrijfswagens en motorfietsen.
- Deze platen zijn het meest voorkomend.
2. Blauw met witte letters
- Voor taxi’s.
- Deze platen maken taxi’s herkenbaar en onderscheiden ze van particuliere voertuigen.
3. Groene platen
- Tijdelijke platen, gebruikt door garages en dealers voor ongeregistreerde voertuigen of proefritten.
4. Grijze platen
- Voor bedrijfswagens die voldoen aan bepaalde eisen (lichte bedrijfsauto’s). Hiermee kan btw worden teruggevraagd.
5. Historische kentekenplaten
- Donkerblauw met witte letters, beschikbaar voor oldtimers van vóór 1978. Dit geeft de klassieke uitstraling weer.
Betekenis letters
In Nederland is een kenteken doorgaans geel met zwarte letters en geven de letters op een kenteken aan wat voor soort voertuig het betreft. Onderstaand kunt u zien wat de meest voorkomenden letters betekenen:
- Beginnend met AA: Koninklijk Huis
- Beginnend met AF: AFCENT in Brunssum
- Beginnend met B: Bedrijfswagens
- Beginnend met C: Diplomaten
- Beginnend met K: Defensie (soms ook L-kentekens)
- Beginnend met M: Motoren
- Beginnend met O: Opleggers die zwaarder zijn dan 10.000 kg
- Beginnend met V: Bedrijfswagens onder de 3.500 kg
- Beginnend met W: Aanhangers
Speciale kenmerken
- EU-logo: Sinds 2000 bevatten kentekenplaten een blauwe band met het EU-logo en de landcode
NL
. - Beveiliging: Kentekenplaten hebben een echtheidskenmerk (zoals een hologram) om fraude te voorkomen.
- Permanente koppeling: Het kenteken blijft gekoppeld aan het voertuig zolang het in Nederland geregistreerd is.
Meer informatie
Wil je gegevens opvragen over een voertuig? Dat kan via de RDW Kentekencheck of op de website van de RDW. Je kunt informatie zoals APK-vervaldatum, gewicht, en milieulabel inzien.
Veelgestelde vragen
Kenteken overschrijven
Wat heb ik nodig om een kenteken over te schrijven?
Om een kenteken over te schrijven, heeft u de volgende documenten nodig:
- Kentekencard (voor voertuigen met een registratie na 2014) of het papieren deel II/overschrijvingsbewijs (voor oudere voertuigen).
- Tenaamstellingscode (6-cijferige code die hoort bij het kenteken).
- Geldig legitimatiebewijs (bijvoorbeeld een paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
Let op: De verkoper moet deze documenten aan u overhandigen.
Waar kan ik een kenteken overschrijven?
u kunt de overschrijving op verschillende manieren regelen:
A. Bij een fysiek loket
- Ga naar een RDW-erkend loket, zoals een PostNL-punt of een kentekenloket.
- Geef de benodigde documenten en uw legitimatiebewijs af.
- U ontvangt direct een tenaamstellingsverslag met een nieuwe tenaamstellingscode en een bewijs van overschrijving.
B. Online met DigiD
- Dit kan alleen als u beschikt over een Nederlands identiteitsbewijs en de voertuigverkoper ook in Nederland woont.
- Ga naar de RDW-website en log in met uw DigiD.
- Vul de gegevens van het voertuig en de tenaamstellingscode in.
- U ontvangt per post een bevestiging en een nieuwe tenaamstellingscode.
Wat gebeurt er na de overschrijving?
Voor de koper
U wordt officieel geregistreerd als nieuwe eigenaar. De RDW stuurt de nieuwe kentekencard binnen 5 werkdagen per post naar uw adres. Bewaar het tenaamstellingsverslag goed; dit bevat de nieuwe tenaamstellingscode. Zorg dat u een verzekering afsluit vóórdat u met het voertuig gaat rijden.
Voor de verkoper
De verkoper ontvangt een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het voertuig niet meer op zijn/haar naam staat