Wegenbelasting berekenen 2024 Logo Wegenbelasting berekenen 2024 Logo

Kentekenbewijs

Kentekenbewijs

Sinds 1 januari 2014 is de kentekencard ingevoerd ter vervanging van het papieren kentekenbewijs, dit is een kentekenbewijs op creditcard formaat. De kentekencard is moeilijker te vervalsen, veel handiger in het gebruik en slijtvast. De kentekencard wordt centraal afgegeven wat de kans op fraude aanzienlijk verkleint.

Het oude papieren kentekenbewijs hoeft niet omgeruild te worden voor een de nieuwe kentekencard, deze wordt afgegeven bij aanschaf van een nieuw of gebruikt motorvoertuig. Bij verlies of beschadiging van uw oude kentekenbewijs krijgt u teven automatisch een nieuw kentekenbewijs.

Het kentekenbewijs (kentekencard)

Het kentekenbewijs is een officieel document dat in Nederland wordt uitgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en dient als bewijs van registratie van een voertuig. Het is gekoppeld aan het kenteken dat op de kentekenplaten van een voertuig staat en bevat belangrijke informatie over het voertuig en de eigenaar.

Wat is een kentekenbewijs?

Het kentekenbewijs bestaat uit een papieren of digitaal document dat wordt gebruikt om aan te tonen:

  • Dat een voertuig is geregistreerd bij de RDW.
  • Wie de eigenaar of houder van het voertuig is.
  • De technische specificaties van het voertuig, zoals merk, model en gewicht.

Onderverdeling van het kentekenbewijs

  1. Kentekencard (huidige vorm):
    Sinds 2014 is het papieren kentekenbewijs vervangen door een plastic kaartje (kentekencard), vergelijkbaar met een bankpas. Deze is voorzien van een chip en bevat gegevens zoals:
    • Voertuiggegevens: merk, type, kleur, VIN (Voertuig Identificatienummer), brandstofsoort, enz.
    • Eigenaar-/houdergegevens: naam en adres van de geregistreerde eigenaar.
    • Geldigheidsdatum en unieke registratiecode.
Kentekencard als kentekenbewijs
Het oude papieren kentekenbewijs
  1. Kentekenbewijs in drie delen (oude papieren versie):
    Voorheen bestond het uit:
    • Deel I: Voertuiggegevens.
    • Deel II: Overschrijvingsbewijs (nodig bij verkoop van het voertuig).
    • Deel III: Tenaamstellingscode (nu vervangen door een digitale code).

Hoe werkt het in de praktijk?

1. Registratie van een voertuig

Wanneer u een voertuig koopt (nieuw of tweedehands), wordt het kentekenbewijs op uw naam gezet. Bij deze registratie ontvangt u:

  • De kentekencard.
  • Een tenaamstellingscode (6-cijferige code), die u nodig heeft bij verkoop of overschrijving.

2. Controle door autoriteiten

De politie en andere autoriteiten kunnen het kentekenbewijs en de kentekenplaten controleren om:

  • Te bevestigen dat het voertuig legaal is.
  • Verzekeringsstatus en apk-keuring na te gaan.
  • Overtredingen, zoals snelheidsovertredingen, te registreren.

3. Verkoop of overdracht

Bij verkoop van een voertuig geeft u de kentekencard én de tenaamstellingscode aan de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar moet hiermee de overschrijving regelen bij een RDW-balie of online met DigiD.

4. Digitaal beheer

U kunt via de RDW-app en de website uw voertuiggegevens beheren, zoals het inzien van apk-vervaldata, boetes, of wegenbelasting.

Belangrijke aandachtspunten

  • Tenaamstellingscode goed bewaren: Zonder deze code kun je een voertuig niet overschrijven.
  • Kentekenbewijs altijd bij je hebben: Bij controle door de politie moet je het kunnen tonen.
  • Verlies of diefstal: Meld dit direct bij de RDW en vraag een vervangend kentekenbewijs aan.

Veelgestelde vragen

Kenteken overschrijven

Om een kenteken over te schrijven, heeft u de volgende documenten nodig:

  • Kentekencard (voor voertuigen met een registratie na 2014) of het papieren deel II/overschrijvingsbewijs (voor oudere voertuigen).
  • Tenaamstellingscode (6-cijferige code die hoort bij het kenteken).
  • Geldig legitimatiebewijs (bijvoorbeeld een paspoort, ID-kaart of rijbewijs).

Let op: De verkoper moet deze documenten aan u overhandigen.

u kunt de overschrijving op verschillende manieren regelen:

A. Bij een fysiek loket

  • Ga naar een RDW-erkend loket, zoals een PostNL-punt of een kentekenloket.
  • Geef de benodigde documenten en uw legitimatiebewijs af.
  • U ontvangt direct een tenaamstellingsverslag met een nieuwe tenaamstellingscode en een bewijs van overschrijving.

B. Online met DigiD

  • Dit kan alleen als u beschikt over een Nederlands identiteitsbewijs en de voertuigverkoper ook in Nederland woont.
  • Ga naar de RDW-website en log in met uw DigiD.
  • Vul de gegevens van het voertuig en de tenaamstellingscode in.
  • U ontvangt per post een bevestiging en een nieuwe tenaamstellingscode.

Voor de koper
U wordt officieel geregistreerd als nieuwe eigenaar. De RDW stuurt de nieuwe kentekencard binnen 5 werkdagen per post naar uw adres. Bewaar het tenaamstellingsverslag goed; dit bevat de nieuwe tenaamstellingscode. Zorg dat u een verzekering afsluit vóórdat u met het voertuig gaat rijden.

Voor de verkoper
De verkoper ontvangt een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het voertuig niet meer op zijn/haar naam staat

To top