Inhoud
Rekeningrijden is een systeem waarbij automobilisten betalen op basis van het gebruik van hun voertuig, in plaats van een vaste belasting zoals de wegenbelasting. De Rijksoverheid noemt het ook wel “Betalen naar Gebruik”. Het idee is om de kosten van autorijden eerlijker te verdelen en tegelijkertijd verkeersdrukte en milieubelasting te verminderen.
De huidige wegenbelasting (of motorrijtuigenbelasting), die wij kennen, gaat in 2030 veranderen. Hiervoor komt een kilometerheffing in de plaats. U betaalt dan geen vast bedrag meer, maar u betaalt over de gereden kilometers. De plannen hiervoor moeten nog concreet gemaakt worden.
Hoe werkt rekeningrijden?
Rekeningrijden is een systeem waarbij automobilisten betalen op basis van het aantal gereden kilometers en soms andere variabelen zoals tijd en locatie. Maakt u zich geen zorgen, alle gegevens worden versleuteld en alleen gebruikt voor de kilometerheffing, om uw privacy te waarborgen. Hier is hoe het werkt:
Kilometerregistratie
Het aantal gereden kilometers wordt geregistreerd via technologie zoals GPS in de auto of andere slimme systemen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van variabele tarieven gebaseerd op:
- Tijdstip: Rijden tijdens de spits of op drukke tijden kan duurder zijn.
- Locatie: Op drukke wegen of in stedelijke gebieden gelden mogelijk hogere tarieven.
- Type voertuig: Vervuilende voertuigen betalen meer dan milieuvriendelijke voertuigen, zoals elektrische auto’s.
Betaling
Automobilisten krijgen maandelijks of per kwartaal een factuur gebaseerd op hun gebruik en De betaling kan automatisch worden verwerkt via een gekoppelde rekening.
Voordelen van rekeningrijden
1. Eerlijkere kostenverdeling
Je betaalt alleen voor de kilometers die je daadwerkelijk rijdt, waardoor het eerlijker is voor mensen die weinig gebruik maken van hun auto.
2. Minder verkeersdrukte
Variabele tarieven kunnen het gebruik van drukke wegen en spitsuren ontmoedigen, wat leidt tot minder fil
3. Stimulans voor milieuvriendelijk vervoer
Vervuilende voertuigen betalen meer, wat mensen motiveert om over te stappen op schonere alternatieven zoals elektrische auto’s of openbaar vervoer.
4. Betere luchtkwaliteit
Minder verkeer en schonere voertuigen dragen bij aan een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en een betere gezondheid.
5. Efficiënter gebruik van infrastructuur
Rekeningrijden kan helpen om de bestaande infrastructuur beter te benutten, omdat mensen reizen buiten de spits kunnen plannen.
6. Vervangt vaste belastingen
Het systeem kan de motorrijtuigenbelasting en andere vaste belastingen vervangen, wat flexibeler is voor automobilisten.
7. Stimulans voor gedragsverandering
Het financiële voordeel van minder rijden kan mensen aanmoedigen om bewuster met hun autogebruik om te gaan.
Doel
Rekeningrijden is bedoeld om eerlijker kosten te berekenen, verkeersdrukte te verminderen, en vervuiling tegen te gaan door milieuvriendelijk rijden te stimuleren. Het systeem kan de vaste motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) vervangen, waardoor de kosten afhankelijk worden van het daadwerkelijke gebruik van het voertuig. De exacte uitvoering wordt nog uitgewerkt.
Status in Nederland
Rekeningrijden is nog niet ingevoerd, maar er zijn plannen om het systeem vanaf 2030 te implementeren. De precieze details worden momenteel uitgewerkt, en het systeem zal waarschijnlijk de wegenbelasting vervangen.
Wilt u alles lezen over rekeningrijden (betalen naar gebruik)? Bezoek dan de pagina Onderzoeken Betalen naar Gebruik van De Rijksoverheid.
Update: Kabinet zet streep door rekeningrijden
Het nieuwe kabinet-Schoof lijkt weinig interesse te hebben in het invoeren van rekeningrijden. Een motie in de Tweede Kamer tegen de invoering van een dergelijke regeling, ingediend door Bart Kent (SP), werd gesteund door coalitiepartijen PVV, NSC en BBB. De VVD is de enige coalitiepartij die wel achter het idee van rekeningrijden staat.
In 2021 presenteerde kabinet Rutte IV plannen voor een toekomstige kilometerheffing, bedoeld om per 2030 de wegenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) te vervangen. Deze voorgestelde vorm van rekeningrijden zou niet gebonden zijn aan tijd of plaats, wat bijvoorbeeld een spitsheffing uitsloot. Brancheorganisatie RAI Vereniging toonde zich destijds een voorstander, omdat het betalen naar gebruik als eerlijker werd beschouwd.
Rekeningrijden was daarnaast bedoeld om de dalende belastinginkomsten door het groeiend aantal elektrische auto’s te compenseren, aangezien deze voertuigen geen brandstofaccijns genereren. Verder hoopte men dat het systeem zou bijdragen aan een lagere CO₂-uitstoot, omdat mensen daardoor mogelijk minder vaak de auto zouden gebruiken.