Inhoud
De wegenbelasting in 2025 gaat een aantal veranderingen met zich meebrengen. Deze veranderingen zijn onderdeel van de bredere transitie naar verduurzaming van het verkeer in Nederland. De overheid probeert hiermee de overstap naar elektrisch vervoer te bevorderen en tegelijkertijd de CO₂-uitstoot van het wegverkeer te verminderen.
Het is goed om in de gaten te houden hoe de wetgeving precies wordt ingevoerd, omdat de details van deze veranderingen kunnen variëren naarmate er meer informatie beschikbaar komt.
Wegenbelasting auto’s op diesel 2025
De wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) voor dieselauto’s in Nederland zal in 2025 stijgen als onderdeel van bredere wijzigingen in autobelastingen. Dieselvoertuigen die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten, krijgen een toeslag van 15% bovenop het normale tarief. Dit geldt zowel voor particulieren als voor ondernemers met oude dieselbestelauto’s (ouder dan 12 jaar).
Invoering van het nieuwe belastingtarief voor elektrische voertuigen (EV’s)
Vanaf 2025 wordt het belastingtarief voor volledig elektrische voertuigen (EV’s) aangepast. Momenteel zijn EV’s grotendeels vrijgesteld van de MRB, maar vanaf 2025 gaan EV-eigenaren wel wegenbelasting betalen. De tarieven voor EV’s zullen echter lager zijn dan voor voertuigen op fossiele brandstoffen, om het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren.
Vanaf 2025 worden de tarieven voor emissievrije personenauto’s en zeer zuinige auto’s aangepast in de motorrijtuigenbelasting (MRB):
Emissievrije auto’s (0 g/km CO₂)
- 2025: Het kwarttarief wordt vervangen door een tariefkorting van 75%.
- 2026 t/m 2029: De korting wordt verlaagd naar 25%.
- Vanaf 2030: De tariefkorting vervalt volledig, en er geldt het voltarief.
Zeer zuinige auto’s (≤50 g/km CO₂, zoals PHEV’s)
- Tot en met 2024 blijft het halftarief MRB gelden.
- In 2025: Het halftarief wordt vervangen door het driekwarttarief.
- Vanaf 2026: Deze auto’s betalen het voltarief MRB.
Let op: Niet alle Plug-in Hybrides (PHEV’s) voldoen aan de grens van maximaal 50 g/km CO₂, wat betekent dat het halftarief niet op alle modellen van toepassing is.
Wegenbelasting voor bestelauto’s gaat omhoog
Naast de ondernemersvrijstelling voor de bpm verandert het tarief van de motorrijtuigenbelasting (mrb). Per 2025 gaat de mrb voor bestelauto’s van ondernemers met 15 procent omhoog. In 2026 wordt de wegenbelasting met nog eens 6,96 procent verhoogd.
BPM-vrijstelling voor auto’s met grijs kenteken wordt geschrapt
Uit het Belastingplan 2023 blijkt dat de grijskentekenregeling verdwijnt. Ondernemers met een bestelauto kunnen momenteel bpm-vrij rijden, maar die vrijstelling wordt per 2025 geschrapt. Vanaf dan moet u bpm (belasting) betalen bij aanschaf van een bestelauto op benzine, diesel of gas.
Inflatiecorrectie
In 2025 worden de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) herzien. Dit kan invloed hebben op het bedrag dat je betaalt, afhankelijk van het type voertuig dat je hebt (personenauto, vrachtwagen, bestelauto, etc.), het gewicht van het voertuig en de provincie waarin je woont. Voor voertuigen met een hoog CO₂-uitstoot kan de belasting omhoog gaan.
Het rijksdeel van de MRB-tarieven wordt doorgaans per 1 januari aangepast aan de inflatie. Voor 2024 was deze inflatiecorrectie vastgesteld op 9,9%.
Verandering in de belasting per provincie
De belastingtarieven verschillen per provincie, dit komt door de provinciale opcenten, en er kan een herziening plaatsvinden van het systeem waarbij provincies meer invloed krijgen op de hoogte van de wegenbelasting. Dit kan zorgen voor grotere verschillen in de wegenbelasting afhankelijk van waar u woont.
Hoe kun je je wegenbelasting berekenen voor 2025?
U kunt uw wegenbelasting eenvoudig berekenen via de online rekentools op deze website, waarin u het type voertuig, het gewicht, de brandstofsoort en je woonplaats kunt invullen. Ook kunt u de Belastingdienst raadplegen voor de meest actuele informatie over veranderingen in de belastingtarieven.